torsdag 24 mars 2011

Gammal svartvit stuk

Två bilder från skannad svartvit film, översta av varje motiv är som de ser ut direkt efter skanning. Tycker att efter skanning ser bilderna mer eller mindre ut som om de tagits digitalt. Om man önskar att de ska se ut lite mer som förr alltså den där tradionella svärtan som var typisk innan digitalen kom. Så finns det verktyg i photoshop att ta till. På de undre bilderna har jag först använt mig av verktyget Exposure där jag justerat lätt på offset och gammacorrection. Därefter det mycket användbara verktyget Gradient Map där man lätt kan öka svärtan till old good days. Sist lite justeringar i verktyget Brightness/contrast å vips har vi en svartvit bild som i mycket liknar den typiskt svärtade fotografin vanlig å la 60 - 70 tal. Tilltalar mig i allra högsta grad. Men med det är det som med baken, smaken är olika.
Go for it folks och testa.

1 kommentar:

  1. Jag som alltid skall vara "Herr Tvärtemot" gillar de lite grådassiga bilderna bättre. Mer "tung vår" och mindre ljus o glädje. Det är därför jag tycker alla mina egna bilder är överexponerade, himlen blir för ljus. Skall kanske använda din rekommendation fast åt andra hållet.....;-)

    SvaraRadera