tisdag 20 september 2011

Bonde


Början på 80 talet, Åland väglöst land. Faktiskt fanns ingen väg fram till den lilla bondgården, ändå gick det att köra fram till gården över rena berget och stigar med stor risk för att bli av med ljuddämparsystemet. Två kossor och en häst vill jag minnas att hon slet dag ut och dag in för att utfodra. Några stora ängar hade hon inte heller utan de bestod utav små plättar här och var. Ofta såg jag henne komma från sådan liten plätt med hötjugan över axeln bärandes på ett stort fång hö som langades in i ladan. Nu när jag hittade de här gamla bilderna kan jag inte låta bli att undra hur orkade hon och hur lång tid tog det att fylla ladan. Hårdare virke i folk på den tiden särskilt på Åland skulle jag tro.

2 kommentarer:

  1. Och du var förstås mest intresserad av hennes fetishgummistövlar förstås ;-)

    Schämtåtsidan, riktigt intressanta bilder, kunde va från TV2 dokumentär.

    SvaraRadera
  2. Bilden med henne nar hon mjolkar kon ar fantastiskt fin. Var det kvinnan som bodde dar vi semestrade en gang...da vi fick leda kossor med rep som var sa kul?

    SvaraRadera