torsdag 24 oktober 2013

Det här är Hans T Dahlskog pensionerad pressfotograf, vilket han var verksam som i 40 år.
Pressens bild som numera heter Scanpix där höll Hans till. Om du skulle drista dig att titta på foton på kända personer och händelser kommer du se att många av dessa är tagna av Hans T Dahlskog. De senaste åren har han haft Hötorget som ett projekt att dokumentera, efter att ha tagit 3900 exponeringar återstod till slut 33 bilder som i våras visades på 

Stadmuseet. Själv mötte jag honom när jag och en annan fotonörd fikade vid Konserthuset. När gentlemannen såg att vi var kamera behängda inledde han en längre pratstund med oss. Som syns på bilden halade han upp en packe bilder av vilka vi fick ett vardera. 
Sådana roliga episoder kan inträffa bara av att ha en kamera hängandes runt halsen.
Fota bör man annars......


  

1 kommentar:

  1. Hej Hasse!
    När jag i styrelsen för Monica Zetterlundsällskapet övertog skötseln av den sida som heter "Monica Zetterlund" på Facebook, så satt en s.k. omslagsbild/streamer där med ett härligt foto av Monkan. Jag reflekterade inte över den utan körde vidare. Sidan hade en gång i tiden startats av en helt utomstående person som sedan undrade om sällskapet ville ta över vilket vi gjorde.
    Sällskapets hemsida sköts av en annan person som nu fick anledning att bygga om den sidan. Vår ordförande hade uttryckt att han tyckte den var lite "svartvit" varför jag föreslog att vi skulle använda samma glada bild som på Facebooksidan. Då frågade hemsidesredaktören vem som tagit bilden vilket jag alltså inte hade en aning om. Frågade vännen Nannie Porres eftersom hennes äkta män brukar stå för åtskilliga Monkan-bilder men hon visste inte. Annika Smedius som skötte Facebooksidan före mig googlade och fann bilden på SRs hemsida från 2010 där Ditt namn prydligt var angivet.
    Nu till min underdåniga fråga: Kan Du tänka Dig att dels helt och fullständigt blunda för att vi alltså otillåtet använt bilden på Facebook i ett antal år och dessutom till yttermera visso ge oss Ditt nådiga tillstånd att använda bilden i framtiden på vår hemsida och på Facebooksidan? Sällskapet vore mycket tacksamt och om detta kan beviljas kommer jag att snarast översända en liten men ack så naggande god ljudande tacksamhetsgärd.
    Med vänlig hälsning
    MATS WERNER mats.werner@telia.com

    SvaraRadera