måndag 13 juni 2011

Kamerabehängd

Helt plötsligt klev han ut i gatan vid Sergelrondellen när det slog om till rött, för att plåta en motorcyklist. Det var bara det att han stod kvar när det vart grönt också, en viss irritation kunde ses hos föraren av Volkswagenbilen. Troligen en fotoklubb ute på stan, fotopolarna syns i bakgrunden. Tänk att orka släpa på två tunga systemkameror samt en fotoryggsäck full med kameraprylar. Sådana ryggsäckar brukar rymma en kamera och ett par objektiv samt lite mer attiraljer. Blir många kilogram det, närmast att jämföra med en fjällvandring. Själv brukar jag ha med mig en Nikon D90 som är en ganska liten systemkamera, mindre än de han har på bilden och trots det tycker jag att den är för stor och klumpig. Blir snart en Fuji X100 en liten kompakt i retro-utseende väger väldigt lite kan det mesta som en systemkamera kan och är hur lätt som helst jämfört med en systemare. Sen brukar jag också då och då släpa med mig min gamle trotjänare Pentax ME från fordom med film, så liten och behändig samt lättviktig. På 70 talet förstod kameratillverkarna att kamerorna skulle minimeras i storlek, sen övergav de denna strategi vad det gäller systemkameror när den digitala boomen kom och tillverkar nu dessa i tegelstensformat. Varför i herrans namn gör man det undrar jag.
Ten four and out..   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar