onsdag 5 oktober 2011

Visitkort

Har en liten antikvitetsaffär i min nära omgivning i vilken jag stegade in på igår. Å vad fann jag där om inte en låda full av gamla visitkort. Den här typen av fotografier togs i stora mängder för lite drygt hundra år sen. Vanligtvis var det ett porträtt på en person som personen sen beställde kopior av och sen tog de med sig dessa bilder när de besökte vänner och släkt och så bytte man med varandra. Alltså dåtidens visitkort. Fotografiska Atelier var ett av få yrken som accepterades vid denna tid att kvinnor sysselsatte sig med, passade ofta bra eftersom atelien ofta fanns nära boendet och fotouppdrag och passning av barn kunde kombineras. Kläder fick man låna under fotograferingen och vad som inte syns på bilden är staget runt halsen för att de skulle hålla sig stilla. Exponeringstiderna var långa på den tiden. Om man tittar nere i högra hörnet går det att se en stämpel som talar om att fotot är taget 1912 fotograf Charlotte Hermanson i Skara. Följande fann jag efter sökning på nätet. Charlotte Hermanson drev fotoateljé i Skara (med filial i Lundsbrunn) under åren 1885 till 1916. Hon tog, förutom porträttbilder, en hel del miljöbilder utomhus. Här är länken till infon jag hittadehttp://www.vastarvet.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=28266
Flickorna heter från vänster till höger Nora, Ruth och Vera enligt anteckning på baksidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar