söndag 24 juli 2011

Gatutecknare


De är rasande skickliga tecknarna, tänk att med blyertspennan kunna avbilda en person på en halvtimme  till fyrtiofem minuter cirka och bara för ett par hundralappar. Hade jag haft tid och tålamod att vänta på att någon teckning blivit klar kanske jag haft ett hum om hur porträttlika teckningarna blev. Har en känsla av att om en person har ett slätstruket utseende är det svårt att återge det bra. Däremot en person med bestämda drag borde vara lättare återge, säger jag som inte har en endaste hum om detta. Med kameran återger man dock för det mesta folk porträttlika. I mina gömmor plockade jag fram en 2X konverter som monterades mellan kameran och objektivet, alltså ökades brännvidden från 50 till 100. Låga och höga bländartal blev väldans skumma hur svårt som helst att fokusera där. De här bilderna togs med medelbländartal och får väl anses godkända. Dock åker konvertern in i gömmorna igen å där lär den få ligga.  
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar